Remisen

Foto: Per Rasmussen

Arkitekt Bo Christensen, Skjern

Maj 2021

Af Elmo Flaskager

Remisen på Ahornvej er fra 1917 og har et areal på 710 m2. Den er opført i røde teglsten i krydsforbandt med skiftevis en løber og en kop og med et kraftigt hældende tag dækket med tagpap. Remisen er arkitektonisk en markant bygning med fem store grønne porte i nordfacaden og lige så mange spor ind i remisen. Fra Remisen fører alle sporene hen til en drejeskive, og fra drejeskiven er der anlagt et spor ind til Skjern Station. 

På Remisens bagside er der en forbindelsesgang til et toetagers hus på i alt 250 m2 - også opført i 1917. Ligesom Remisen er bygningen her opført i røde teglsten i krydsforbandt, men med et saddeltag i tegl. Bygningen blev anvendt til overnatning for togførere, til kontor og som opholdsrum for medarbejdere.

Remisen er bygget som garage til damplokomotiver. Her ”overnattede” lokomotiverne efter en lang dag på jernbaneskinnerne. Men inden dagen endelig var slut, kørte lokomotivet først hen til Vandtårnet for at blive tanket op til næste dag, og derfra videre over mod Remisen for at få tømt lokomotivets askekasse, inden der blev påfyldt kul i lokomotivets kulvogn. Herefter kørte lokomotivet ind på drejeskiven og videre ad et tomt jernbanespor ind i Remisen for at stå klar til næste dag. På Skjern Station stod rangerlokomotivet ”Grisen” altid klar til at assistere, hvis der skulle opstå behov. ”Grisen” blev også jævnligt anvendt til at trække godstog på Videbæk-banen, indtil banen lukkede for godstrafik i 1981.

Allerede kl. 4 næste morgen mødte lokomotivførerne ind på Remisen. Damplokomotiverne skulle nu gøres klar til en ny dag på skinnerne. Det tog op mod et par timer at bringe vandet i dampmaskinens kedel til et damptryk på op mod 16 atmosfære, som der skulle til for at trække gods- eller passagervogne.

Uden for Remisen stod drejeskiven med en elektromotor klar til at tage imod lokomotivet og dreje det hen til et spor, der førte damplokomotivet ind på Skjern Station. Sådan havde arbejdsgangen været, siden Remisen blev bygget i 1917 og frem - måske til 1970, hvor tiden var løbet ud for damplokomotivet. Men allerede i 1954 og frem til 1965 indsatte DSB 59 dieselelektriske lokomotiver, Litra MY, fra Trollhättan i Sverige, som afløser damplokomotiverne.

Selvom Remisen gennem årene har haft en fast opsynsmand, er den efter at have stået ubenyttet hen - vel siden 1970 - blevet noget forsømt. Banedanmark lod i 2013 foretage et bygningssyn. Herfra var vurderingen, at en renovering af bygningerne ville koste over en million kroner. Banedanmark besluttede derfor at rive bygningen ned, men inden det kom så vidt, dukkede bygge- og entreprenørfirmaet Hansen & Larsen, Dejbjerg, op og købte Remisen i 2016. I marts 2018 afholdt Skjern Udviklingsforum et event med over 100 deltagere i Innovest under titlen ”Gentænk Skjern”. Efterfølgende blev der nedsat en række arbejdsgrupper. En af grupperne fik navnet Remisegruppen, bestående af 4-5 unge med interesse for livemusik.

Med henblik på at skabe opmærksomhed om et spillested har Remisegruppen med stor succes arrangeret flere gratis koncerter, og med den entusiasme, de unge har lagt i arbejdet med at udvikle Remisen til et spillested, besluttede bygge- og entreprenørfirmaet Hansen & Larsen sammen med Skjern Bank i 2020 at overdrage Remisen til gruppen, når den er etableret med vedtægter og bestyrelse.

Arkitektfirmaet Bo Christensen, som deltog i den indledende fase, fortæller, at projektet er udtænkt med afsæt i, at Remisen indrettes fleksibelt og tilpasses nye behov, og i den forbindelse er jernbanesporene tænkt bevaret, så man har en mobilitet mht. at flytte scene, bar med videre rundt både ude og inde.

Jernbanen har i hele Skjerns udvikling været et centralt element, der har forbundet og fortsat forbinder Skjern med omverdenen og åbner for nye tiltag og strømninger, hvilket passer fint ind med, at Remisen genoplives af unge mennesker, som er åbne over for omverdenen.

Jernbanen er også stedet, hvorfra mange drager ud i verden og hvortil nogle, meget velkomment, vender hjem igen. Endvidere kan jernbanen blive et bindeled mellem det, som sker på stationerne og byerne i henholdsvis Tarm og Ringkøbing. 

Til restaureringen af Remisen har Remisegruppen antaget arkitektfirmaet Tegnestuen Stedse.

Remise-gruppen v/ Thomas Vilhelmsen fortæller, april 2021:

Vi er otte lokale unge midt i 20’erne, som har startet projektet. Selvom vi kommer med forskellige jobmæssige baggrunde – en forsikringsassurandør, en sygeplejerske, en ejendomsmægler, to musikere, en studerende og en antropolog – så har vi en fælles base i Skjern. Flere af os har været bosat i de store studiebyer, men alle er vi endt hjemme i de trygge vestjyske rammer, hvor vi ser en fremtid for vores familier. 

Desværre kan vi opfattes som værende i et modsætningsforhold til mange af vores jævnaldrende, som bliver hængende i de større byer efter endt uddannelse, og vi forstår også godt, at det føles som en helt ny verden, når man står af på perronen i eksempelvis Aarhus og bliver blæst bagud af nye kulturelle indtryk og muligheder. Vi kan ikke gøre os fuld konkurrencedygtige, men med vores projekt håber vi på, at vi kan skabe et mentalt trinbræt, som kan trække nogle af de gode kulturelle tilbud til Ringkøbing-Skjern Kommune og stå som en klar påmindelse om, hvor stærkt det vestjyske fællesskab er.

Idé

Ideen opstod i starten af 2019, da bygge- og entreprenørfirmaet Hansen & Larsen gik i lokalpressen og fortalte, at de havde købt Remisen på auktion af Banedanmark for at undgå nedrivning og håbede, at lokalbeholdningen ville komme med den rigtige idé til bygningens anvendelse. Bygningen, der har en hel speciel arkitektur og er en af blot få remiser tilbage i Danmark, passede perfekt ind i det formål, som vores frivillige gruppe havde arbejdet med i Gentænk Skjern – nemlig et kulturelt være- og spillested for unge mellem 18 og 35 år i mere rå og upolerede omgivelser.

Placeringen centralt i byen nær stationen er ideel, da Skjern er et mindre knudepunkt med bus og togforbindelser syd/nord (Struer-Holstebro-Ringkøbing-Skjern-Varde-Esbjerg) og øst/vest (Aarhus-Silkeborg-Skanderborg-Herning-Skjern).

Samtidig synes vi, der ligger en fantastisk fortælling i Remisen, idet den står som et klart symbol på Udvikling. – Tidligere et symbol på Skjerns udvikling, der på mange måder har været drevet af vores station og jernbanen og nu forhåbentlig som et symbol for en ny udvikling i kultur- og musikmiljøet for områdets unge vækstlag.

Visionen, muligheder og målgruppe

Visionen er 

at transformere Remisen i Skjern fra forladt togremise til 

et nyt spændende kulturhjerte for unge i hele Vestjylland.

Bygningen rummer næsten 1000 m2 og består af remisehallen på små 700 m2, en mellemgang på ca. 40 m2 og medarbejderboligen, der er på godt 250 m2 fordelt på to etager. Bygningsmassen giver masser af muligheder for kulturtiltag inden for alle genrer. Kun fantasien sætter begrænsningen. 

I opstartsfasen fokuseres der på at gøre Remisen til et unikt ”råt” kulturspillested for områdets unge mellem 18-35, så vi dermed også kan leve op til intentionerne i netværkssamarbejdet med Generator i Ringkøbing og de øvrige 6 netværksdeltagere. Når økonomien gør det muligt at få renoveret medarbejderboligen og forskønne udendørsarealerne – gerne med placering af en gammel togvogn på enten drejeskiven eller på det gamle spor ved siden af Remisen – så åbnes endnu flere muligheder for etablering af forskellige kulturtiltag som fx refugium for musikelskere, kreative værksteder for områdets kunstnere, ungeaftener med brætspil, inspirations- og samtaleaftener og nye sociale fællesskaber for os alle. 

Med andre ord: Vi arbejder på et musikalsk og kulturelt samlingssted, der er åbent for alle. Vores primære målgruppe er de 18 – 35-årige. Her må vi ikke glemme, at projektet er startet for at trække nogle af de fraflyttede unge, som lever i studiebyerne, hjem på weekend i Vestjylland og på sigt forhåbentlig få dem til at flytte tilbage til Vestjylland. Allerede nu hører vi på de unge eksilvestjyder, at de glæder sig til, at vores sted står færdigt, så de kan komme til koncert i Remisen. Det tillader vi os at kalde en succes. 

Bygningsrenovering og estimeret anlægsbudget

Da vi i november 2019 modtog besked fra Realdania om, at de havde bevilget 850.000 kr. fra puljen Underværker, var et af kravene, at der skulle tilknyttes en arkitekt med særlige kompetencer inden for bevaringsværdige bygninger. På opfordring og godkendelse fra Realdania blev der indledt et samarbejde med Tegnestuen Stedse, ApS, og restaureringsarkitekt Christina Kjæulff, Artifo ApS. Arkitekternes estimerede, anlægsbudget for selve renoveringen er opgjort til godt 9,7 mio. kr. inkl. moms. Hertil skal lægges udgifter til forslag til lokalplan, bygningsoverdragelse, ny adgangsvej m.v., således at den samlede anlægssum herefter kan opgøres til ca. 11,1 mio. kr. De nævnte tillægsudgifter er indeholdt i den samlede finansieringsplan, idet de er blevet sponseret af lokale sponsorer og egne indtægtsgivende aktiviteter. 

Kilder:

Dagbladet Ringkøbing-Skjern, den 5. september 2019

Dagbladet Ringkøbing-Skjern, den 21. januar 2020

Arkitekt Bo Christensen, Skjern

Jørgen Peder Bertelsen, Skjern

Thomas Vilhelmsen, Skjern 

Denstoredanske.lex.dk

Wikipedia

BBR

 

Billedtekst: Arkitekt Bo Christensen, Skjern